امت واحده

امت واحده
«إنَّ هذه أمَّتُکُم أمَّة واحِدَة و أنَا رَبُّکُم فاعْبُدونِ»
«بی تردید این امت شما امت واحده است و من پروردگار شما هستم، پس مرا پرستش کنید»
بایگانی
آخرین نظرات

قرآن در جامعه ای نازل شد که مردم آن به سبب پایبندی بسیار به نظام قبیلگی،حکومت یگانه مرکزی نداشتند و قسمت هایی از سرزمین آنها توسط دو قدرت امپراتوری روم و ساسانی اداره می شد.بافت زندگی و قبیلگی حتی در شهرها نیز خود را نشان می داد و هر قبیله به مانند یک کشور جداگانه به شمار می رفت.

در میان عرب آن روزگار،"ملیت" و "قومیت" براساس موضوعاتی مانند یکی بودن دین یا تاریخ معنایی نداشت.فقط و فقط پیوند خونی و قبیلگی بود که بر ارزش ها و روابط میان مردم حکم می راند.

قرآن کریم از همان آغاز نزول،با نظام قبیلگی که ریشه ی تمامی اختلاف ها و رقابت های سیاسی و اجتماعی آن روز بود مبارزه کرد و "ایمان به خدای یکتا" را اساس ارزش ها و پیوندهای اجتماعی معرفی نمود.بدین ترتیب،"ایمان مشترک" را جایگزین "خون مشترک" ساخت و جملگی مؤمنان را با هم برادر دانست.(1)با تعبیرهای متعدد به نفی و نهی از عوامل تفرقه پرداخت و با بیان علت ها و سبب های تفرقه،مسلمانان را به اتحاد و یکپارچگی فراخواند.

بدین منظور،از تعبیرهایی همچون "لانفرّق" ، "فرّقوا" ، "لاتنازعوا" ، "لاتفسدوا" و ...استفاده کرد.براساس شعار محوری توحید، مؤمنان و مسلمانان و تمامی مردم را به یگانگی، وحدت و اتحاد دعوت کرد. در تایید و تاکید براین وحدت، به طور ایجابی و اثباتی و امری، در تعبیرهای مختلف بر آن صحّه گذاشت؛ و پیرامون محور توحید، به تحلیل و تجویز آن پرداخت و در این راستا از واژه های این چنینی استفاده کرد: "واعتصموا" ، "اصلحوا" ، "رابطوا" ، "تعاونوا" ، "السلم" ، "اصلاح بین الناس" ، "الّف بین قلوبکم" ، "امّة واحدة" ، "امّة وسط" ، "مودّة" ، "اخوّة" و...

بدین شیوه، مسلمانان را چنان به هم پیوند داد که توانستند به یاری هم در برابر مشرکان قریش و یهودیان سرزمین های عربی و نیز امپراتوری روم و فارس بایستند و تمدنی بیافرینند که در درخشندگی و شکوفایی در طول تاریخ بی نظیر است.

تعالیم قرآنی از جمله دستورات و رهنمودهایی که به آن یکپارچگی و تشکیل امت اسلامی انجامید امروز هم بی کم و کاست در اختیار ماست. از آنجایی که به اعتقاد تمامی مسلمانان، دین اسلام دین خاتم است و قرآن، معجزه ی جاویدان پیامبر خاتم و کتاب تحریف نشده ی او می باشد این تعالیم امروز هم می توانند عامل یکپارچگی جامعه ی مسلمانان به خصوص مردم مسلمان افغانستان باشند.

قرآن مجید همه ی مسلمانان را باهم برادر می داند و می فرماید:(( انّما المؤمنون اخوة:در حقیقت،مؤمنان با یکدیگر برادرند.))(2)آنها را در کنار هم و متعلّق به یک امّت یکپارچه (یعنی امّت اسلامی) می داند و تاکید می نماید:(( انّ هذه امّة واحدة و انا ربّکم فاعبدون:و این امّت شما امّتی یگانه و یکپارچه است. و من پروردگار شمایم،پس مرا بپرستید. ))(3)آنها را به همدلی و اتّحاد فرامی خواند و خاطر نشان می سازد که الفت،مهربانی و برادری نعمتی است که  با پذیرش دین خدا از سوی پروردگار دوجهان به آنها عطا شده است و مسلمانان باید قدردان این محبت و برادری باشند:(( واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرّقوا واذکروا نعمة الله علیکم،اذ کنتم اعداء فالّف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا:و همگی به رشته ی الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.و به یاد آورید نعمت خداوند را برخود،آن گاه که دشمن بودید،پس میان دل های شما الفت و مهربانی انداخت تا به لطف او باهم برادر شدید. ))(4)

بنابراین،همه ی مسلمانان به واسطه ی ایمان به خدای یکتا با یکدیگر برادرند و باید قدردان این برادری باشند و با هم نزاع نکنند:(( ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم:و با یکدیگر نزاع و کشمکش نکنید که سست می شوید و قدرت ( و شوکت ) شما از بین می رود.)) (5) پس، قدردانی و پاسداشت این نعمت وظیفه یکایک مسلمانان است و تفرقه گری کفران این نعمت می باشد:(( ولا تکونوا کالّذین تفرّقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البیّنات و اولئک لهم عذاب عظیم. مانند کسانی نباشید که پس از آنکه آیات روشن به سویشان آمد اختلاف کردند و راه تفرقه در پیش گرفتند و دسته دسته شدند. و آنان عذاب عظیم خواهند داشت.)) (6)


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت ها

1 و 2 .حجرات:آیه 10.

3.انبیاء:آیه 92.

4.آل عمران:آیه 103.

5.انفال:ایه 46.

6.آل عمران:آیه 105.


سید مرتضی حسینی شاه ترابی

موافقین ۱ مخالفین ۰ شنبه,۶,دی,۱۳۹۳
مهدی ملکشاهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">